Tazminat Hukuku

Tazminat hukuku, kanunlara ve hukuka uymayan fiil, söz, eylem, işlem ve diğer sebeplerden kaynaklanan maddi ve manevi zararları ve bu zararların giderimi konusunu ele alır. Maddi ve manevi zararlar tazminat hukukunun iki ana konusunu oluşturur. Ölçülebilen, bilirkişiler tarafından teknik olarak hesaplanabilen zararlar maddi tazminatın konusunu oluşturur. Ölçülemeyen, teknik olarak hesaplanamayan acı, elem, ızdırap, ruhi çöküntü, korku, psikolojik travma v.b. manevi olarak uğranılan zararlar ise manevi tazminatın konusunu oluşturur. Tazminatın tarafları şahıs ya da tüzel kişi olabilir. Fakat manevi tazminatı sadece şahıslar talep edebilir, tüzel kişilerin böyle bir talep hakkı bulunmamaktadır. Tüzel kişiler itibarlarının zedelenmesi, markalarına haksız saldırı v.b. durumlardan dolayı maddi tazminat talebinde bulunabilirler. Her hukuk dalında kanunlara ve hukuka uymayan fiil, söz, eylem ve işlemler farklıdır. Bu nedenle açılacak tazminat davalarının konuları ve talep edilen tazminatlar farklıdır. Tazminat davalarında uğranılan maddi ve manevi zararların neler olduğunun beyanı, hangi zararların talep edilebileceği, tazminat hesaplamaları, bilirkişi raporlarına itiraz süreçleri, kusur oranlarının tespiti, zamanaşımı ve diğer hususlarda alanında uzman avukattan danışmanlık ve hukuki hizmet almak telafisi olmayan zararların önüne geçilmesini sağlayacaktır.

Tazminat hukuku zamanaşımı

Haksız fiil sonucunda açılacak tazminat davaları için zamanaşımı süresi dava zamanaşımı süresi ile aynıdır. Suç işlenmesi, trafik kazası, iş kazası, doktor hatası, telif hakları ihlali birer haksız fiil olup bunlar için dava zamanaşımı süresi, fiil ve failin öğrenilmesinden itibaren 2 yıl, fiil ve fail daha sonra öğrenilse bile her halükarda 10 yıldır. İşlenen haksız fiil aynı zamanda suç teşkil ediyorsa, ceza hukuku zamanaşımı süresi de Borçlar Kanunu’nda belirtilen sürelerden daha fazla ise, tazminat davası açma süresi açısından ceza hukuku zamanaşımı süresi uygulanır.

Boşanma davası neticesinde maddi manevi tazminat davası açma süresi, boşanmanın kesinleşmesinden itibaren 1 yıl olup boşanma davası ile birlikte açılabileceği gibi boşanma davasının kesinleşmesinden sonraki 1 yıl içinde ayrı bir dava olarak açılabilir.

Sözleşmenin ihlali nedeniyle açılacak tazminat davalarında genel zamanaşımı süresi, 10 yıldır.

Tazminat davalarında görevli ve yetkili mahkeme

Tazminat Hukukunun alanına giren davalarda görevli mahkeme genel görevli mahkeme olan Asliye Hukuk Mahkemesidir. Açılacak davanın özelliğine göre husumet yöneltilen bir sigorta şirketi bulunmakta ise Asliye Ticaret Mahkemesi görevli olacaktır. Asliye Ticaret Mahkemesinin bulunmadığı adliyelerde Asliye Hukuk Mahkemesi, Asliye Ticaret Mahkemesi sıfatıyla yargılama yapacaktır.

Tazminat davalarında 6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu uyarınca genel yetkili mahkeme davanın karşı tarafının ikamet ettiği yer mahkemesidir. Ancak Trafik Kazası Hukukunda özel yetkili mahkeme olarak kazanın meydana geldiği yer, zarara uğrayan tarafın ikamet adresi, davanın karşı taraflarının ikamet adresleri veya sigorta şirketinin merkezinin bulunduğu yer mahkemesi yetkilidir.

Tazminat Hukuku Avukatı

Tazminat davalarında vekil olarak yer alan avukatın tazminat hukukuna hakim ve bu konuda yetkin olması gereklidir. Tazminat hukuku davaları önem gösterilmesi gereken davalar olup avukatın bu doğrultuda dosyaya gereken dikkat ve özeni göstermesi gerekir. Tazminat hukuku avukatının, tazminat davası alanında bir hak ihlalinin oluşmaması sebebiyle müvekkilinin talepleri konusunda müvekkili ile sağlam ve sağlıklı bir iletişim kurması gerekir. Tazminat avukatı ya da tazminat davası avukatı, Gaziantep tazminat hukuku avukatı, Gaziantep tazminat avukatı, tazminat avukatlığı, en iyi tazminat avukatı gibi ifadelerin genel olarak  tazminat hukuku alanında deneyimi ifade eden sözcükler olduğunu belirtmeliyiz. Bu nedenle arayışlarınıza istinaden tazminat hukuku olarak bilinen bir avukattan yardım alınması ve sürecin sonuna kadar  tazminat avukatı ile çalışılması oldukça önemli ve davanın seyri açısından elzemdir.

ENK Hukuk&Danışmanlık Bürosu olarak, müvekkillerimize Tazminat Hukuku kapsamında verdiğimiz hizmetlerimiz;

• Trafik kazasından kaynaklanan maddi ve manevi tazminat davası
  • Haksız işgalden kaynaklanan ecri misil talepleri davaları
  • Malpraktis nedeniyle açılacak maddi ve manevi tazminat davası
  • İş kazaları nedeniyle maddi ve manevi tazminat davası