Kira Hukuku

Kira hukuku, bir malın sahibi ile malın kiracısı arasında yapılan sözleşmeden doğan sorumluklar olarak tanımlanabilir. Kiraya veren, malik olan veyahut malik adına ve hesabına ya da kendi adına malik hesabına hareket eden "kiralayan" olarak ifade edilmektedir. Kiracı ise, bir bedel karşılığında kiralananı kullanan kişidir.

Kira sözleşmesi, kiraya verenin kiralanan şey üzerindeki kullanma ve faydalanma hakkını sözleşme süresince kiracıya devrettiği, kiracının ise kira bedellerini süresinde ve tam olarak ödemeyi yüklendiği her iki tarafa da borç yükleyen bir sözleşme türüdür. Kira sözleşmesi kural olarak şekil şartına tabi olmayıp, ispat kolaylığı nedeniyle yazılı şekilde kira sözleşmesi yapılması tavsiye edilmektedir.

Kiracı ile mülk sahibi arasındaki davalarda, taraflar arasında bir kira ilişkisi olduğu ve kiranın miktarını ispatlamak mülk sahibine, kira bedellerinin ödendiğini ispatlamak ise kiracıya düşmektedir. Bu nedenle kira sözleşmesinin ve ödemelerinin yazılı şekilde yapılması, ödemeler karşılığında dekont, makbuz vs. alınması şiddetle tavsiye edilmektedir. Kira sözleşmesinde dikkat edilmesi gereken hususlar mevcut olup sözleşme düzenlenirken her iki taraf da sağlıklı bir sözleşme ilişkisi kurmayı hedeflemektedir.

Kira Sözleşmesi İmzalanırken Dikkat Edilecek Şeyler Nelerdir?

• İlgili sözleşmede kiraya verenin ve kiracının adı soyadı, T.C. kimlik numarası, adresleri gibi ana unsurlar doğru bir şekilde yazılmış olmalıdır. Ayrıca varsa kefilin de adı soyadı, T.C. kimlik numarası, adresi sözleşmeye açıkça yazılmalıdır.
  • Kiralanan mülkün bulunduğu adres, kat ve daire numarası, sözleşmede açık bir şekilde geçmelidir.
  • İlgili sözleşme kiraya veren, kiracı ve varsa kefil tarafından, taraflar huzurunda imzalamalıdır. Ayrıca kira sözleşmesinin her bir sayfasının kiraya veren, kiracı ve varsa kefil tarafından imzalanmasına da dikkat edilmelidir.
  • Kira sözleşmesinde varsa kefilin kefaletinin bedel olarak sınırının ve kefaletin süresinin belirlenmiş olması gerekmektedir.
  • Bir yıllık ve bir aylık kira bedelinin ne kadar olduğunun hem yazı hem de rakam ile yazılması gerekmektedir. Ayrıca kira bedelinin, hangi tarihler arasında yatırılacağının ve kira bedelinin yatırılacağı hesap numarası ve hesap sahibinin adının da sözleşmede yer alması gerekir.
  • Kira bedeli ilgili hesaba yatırılırken sözleşmenin tarafı olan kiracı adına yatırılmalı ve işyeri/konut kirası olduğu belirtilmelidir. Ayrıca kira bedelinin hangi yılın hangi ayına ait olduğunun belirtilmesinde yarar vardır.
  • İşyeri kira sözleşmelerinde kira bedeli hakkında en önemli husus, miktarın net veya brüt olmasıdır. İşyeri kiralarında stopajın kiraya dahil olması halinde (%20) kira bedeli brüt olarak adlandırılır. Kiracı stopajı öderse, kiradan düşerek kalan miktarı öder. Aksi halde (uygulamada genellikle böyledir) kira bedeli net olarak yazılır.
  • Kiracının evi teslim alırken tüm demirbaşları incelemesi gerekir. Bozuk ya da yıpranmış demirbaş bilgisinin kira sözleşmesinde yer alması şarttır. Aksi halde kiracı evden çıkarken bozuk demirbaşlardan sorumlu tutulabilir.
  • İlgili sözleşmede kira bedelinin hangi dönemlerde ve hangi oranda artırılacağı da açıkça belirtilmelidir.
  • Diğer bir önemli nokta da depozitodur. Eğer depozito veriliyorsa niçin verildiği ve hangi şartlarda geri alınacağı maddeler arasında yer almalıdır. İspat bakımından depozito miktarını yazmak ve banka kanalıyla sözleşmede belirtilen hesaba yatırılması önemlidir.
  • Kira sözleşmesinin süresine ve yenileme dönemlerine ilişkin bilgilerin de sözleşmede yazılmasına dikkat edilmelidir.
  • Ayrıca kiracının kiraya verenin yazılı izni olmadan kiralananda yenilik ve değişiklikler yapamayacağı da belirtilmelidir.

Kira davalarında görevli ve yetkili mahkeme

Kira sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıklar ile tahliye davalarında görevli mahkeme Sulh Hukuk Mahkemesi’dir. Yetkili Mahkeme ise 6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu doğrultusunda sözleşmenin yerine getirileceği yani kiralananın bulunduğu yer mahkemesidir. Uzman bir Kira Avukatına danışmanız halinde açılacak davanın türü, görevli ve yetkili mahkeme konusunda sizler için isabetli bir analiz yapacaktır.

Kira Hukuku Avukatı

Kira davalarında ve tahliye davalarında vekil olarak yer alan avukatın kira hukukuna hakim ve bu konuda yetkin olması gereklidir. Kira hukuku davaları önem gösterilmesi gereken davalar olup avukatın bu doğrultuda dosyaya gereken dikkat ve özeni göstermesi gerekir. Kira hukuku avukatının, kira sözleşmeleri ve davaları alanında bir hak ihlalinin oluşmaması sebebiyle müvekkilinin talepleri konusunda müvekkili ile sağlam ve sağlıklı bir iletişim kurması gerekir. Kira avukatı ya da tahliye davası avukatı, Gaziantep kira hukuku avukatı, Gaziantep kira avukatı, ihtarname avukatı, kira avukatlığı, en iyi kira avukatı gibi ifadelerin genel olarak  kira hukuku alanında deneyimi ifade eden sözcükler olduğunu belirtmeliyiz. Bu nedenle arayışlarınıza istinaden kira hukuku olarak bilinen bir avukattan yardım alınması ve sürecin sonuna kadar  kira ve tahliye avukatı ile çalışılması oldukça önemli ve davanın seyri açısından elzemdir.

ENK Hukuk&Danışmanlık Bürosu olarak, müvekkillerimize Kira Hukuku kapsamında verdiğimiz hizmetlerimiz;

• Kira sözleşmelerinin hazırlanması ve uyarlanması
  • Kira tespit davasının açılması ve hukuki sürecin takibi
  • Tahliye davasının açılması ve hukuki sürecin takibi
  • 3091 sayılı yasa kapsamında taşınmaz mal zilyetliğine yapılan tecavüzlerin önlenmesi